Основни
- Лицата, заемащи висши публични длъжности, следва ли да подават декларации за имущество и интереси освен пред КПКОНПИ и пред органа по назначаване?
Лицата, попадащи в обхвата на чл. 6, ал. 1 от ЗПКОНПИ (висши публични длъжности) подават декларация за имущество и интереси само пред КПКОНПИ.
- Каква е процедурата при подаване на декларация по чл. 35, ал. 1, т. 2 и т. 4 от ЗПКОНПИ извън определените срокове?
При подаване на декларация извън определените сроковеимето на лицето ще фигурира на интернет страницата на КПКОНПИ в списък „Неподали в срок декларации“. Също така ще му бъде изготвена и изпратена покана за съставяне на Акт за установяване на административно нарушение (АУАН). При връчването на АУАН, на основание чл. 44, ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания, освен възраженията, които могат да бъдат дадени при съставяне на акта в тридневен срок от подписването му, лицето може да направи и писмени възражения по него, при което да обясни/посочи причините за неподаването в законоустановения срок на декларация за имущество и интереси, съгласно разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ.
- Къде подават декларации за имущество и интереси държавни служители, които не заемат висши публични длъжности, съгласно чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество?
За лицата, които попадат в хипотезата на § 2, ал. 1, т. 1 от ДР на ЗПКОНПИ, следва задължението за подаване на декларации за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ само пред органа по назначаването. Указания относно попълването и подаването на декларации могат да бъдат получени от съответния Инспекторат към органа по назначаване или от комисии от служители, изрично овластени от органа по избора или назначаването да осъществяват и тези функции, когато в съответната структура няма Инспекторат. Процедурите по приемане и проверка на декларации са описани в „Наредбата за организацията и реда за извършване на проверката на декларациите и за установяване на конфликт на интереси“.
- Подава ли пред КПКОНПИ декларация за имущество и интереси лице, което е управител на дружество със 100% общинска собственост?
Посочената длъжност не попада в кръга от лицата, заемащи висши публични длъжности, съгласно чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от ЗПКОНПИ, а попада в хипотезата на § 2, ал. 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на закона, от което следва задължението за подаване на декларации за имущество и интереси пред органа по назначаването.
- Подават ли декларации за имущество и интереси и пред кого членове на Съвет на директорите на държавни болници?
За представителите на държавата в Съвета на директорите е приложима разпоредбата на § 2, ал. 1, т. 2 от Допълнителните разпоредби на ЗПКОНПИ и те подават декларация пред органа по назначаване. За независим член в Съвета на директорите, съгласно Закона за публичните финанси, е приложима разпоредбата на § 2, ал. 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на закона и те също подават декларации пред органа по назначаване. За член на Съвета на директорите, които е изпълнителен директор на дружеството, важи чл. 6, ал. 1, т. 46 от закона и съответно той подава декларация пред КПКОНПИ.
- Подават ли декларации за имущество и интереси лица, работещи в държавната администрация по трудово правоотношение?
Служителите в държавната администрацията попадат в обхвата на § 2, ал. 1, т. 1 от ДР от ЗПКОНПИ и са задължени да подават декларация за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 в сроковете посочени в чл. 38, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ. От разпоредбата са изключени служители, които заемат технически длъжности.
- Необходимо ли е в ежегодната декларация да се описва имущество, придобито и вече декларирано в предходни години?
В ежегодната декларация, която се подава в срок до 15 май, се декларира придобитото имущество, получените доходи, дадени обезпечения и направените разходи през предходната календарна година, т.е. вече декларираното в предходни декларации и придобитото в предишни години имущество не се попълва отново.
- Следва ли да се подава декларация за имущество и интереси от лице в продължителен отпуск по болест или в отпуск по майчинство?
В ЗПКОНПИ не е предвидено като основание за освобождаване от задължението за подаване на декларации за имущество и интереси ползването на отпуск при временна неработоспособност или отпуск по майчинство.
- Има ли възможност декларацията за имущество и интереси да бъде подадена само по електронен път чрез електронен подпис?
Съгласно чл. 35, ал. 5 от ЗПКОНПИ декларациите се подават на хартиен и на електронен носител. Декларация, подадена само на електронен носител, се смята за неподадена, освен когато е подадена в съответствие със Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги.
- Ако лицето няма промяна в обстоятелствата трябва ли да подава ежегодна декларация за имущество и интереси?
Декларация се попълва и подава независимо, че не е налице промяна, като за целта в същата се отбелязва, че няма нови обстоятелства за деклариране за съответната година.
- Как трябва да се отрази ползването на лизингово МПС, чийто срок на лизинговия договор не е изтекъл, но лицето ползва към момента на подаване на декларация?
Лизинговото задължение се декларира в таблица № 7 „Задължения над 10 000 лв.“, а лизинговото МПС се декларира в таблица № 3.4 „Чужди моторни сухопътни, водни и въздухоплавателни превозни средства на стойност над 10 000 лв.“, като в колона 6 се попълва името на ползвателя на МПС-то, а в колона 4 пълния размер на лизинговия договор.
- Трябва ли да се отразят собствени налични ценни книжа под формата на акции в публични и непублични дружества по смисъла на Закон за публичното предлагане на ценни книжа и участие и в търговско дружество на стр. 2, в раздел VII, Таблица № 18 от декларация за имущество и интереси част 2, при условие че са декларирани вече на стр. 6, в раздел IV, Таблица № 9 от декларация за имущество и интереси част 1?
Ценните книжа се декларират в декларация за имущество и интереси част 1 „Имущество“, в таблица 9 „Ценни книги и финансови инструменти по чл. 3 от Закона за пазарите на финансови инструменти“.
- Какви данни за банкови наличности се декларират във встъпителна декларация - към дата 31 декември на предходната година или към датата на встъпване в длъжност?
Във встъпителната декларация се декларират данни към датата на встъпване в длъжност.
- Декларира ли се изтеглен и погасен кредит в рамките на една и съща година?
Съгласно чл. 37, ал. 1, т. 6 от ЗПКОНПИ се декларират задължения и кредити над 10 000 лв., в т.ч. кредитни карти, ако усвоеният кредитен лимит през предходната календарна година в местна или в чуждестранна валута общо надвишава 10 000 лв. Съгласно чл. 37, ал. 2 от ЗПКОНПИ при годишно деклариране на имуществото по чл. 37, ал. 1, т. 3-6 се посочват наличностите към 31 декември на предходната календарна година. В този случай, след като кредитът е изцяло погасен, т.е. задължението е нула лева и същият не следва да се декларира.
- Декларират ли се парични средства в банка, налични във „Виртуална спестовна компонента“?
Законът за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ) не прави разграничение между различните банкови продукти, предлагани от финансовите институции. Независимо от вида банков продукт, задължените лица декларират парични суми и банкови влогове (депозити), както и средства по дебитни карти, когато общата им сума е над 10 000 лв. (независимо от произхода на средствата), притежавани от декларатора, неговият съпруг/а, лицето с което деклараторът се намира във фактическо съжителство на съпружески начала и ненавършилите непълнолетие деца, съгласно чл. 37, ал. 1, т. 3 от ЗПКОНПИ. Средствата във валута се преизчисляват в левове по курса на БНБ към 31.12 на годината, за която се отнася декларацията.
Наличностите по сметки (разплащателни, спестовни, депозитни, спестовна компонента и др.) във финансовите институции към 31.12.2020 г., следва да се посочат в раздел III, т. 1.2., таблица 5 „Банкови влогове/депозити” от образеца на декларация по чл. 35, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ. В колона 9 на таблица 5 може да се посочи произхода на средствата (напр. заплата) или да се прехвърли стойността, посочена в таблица 12 на декларацията, а именно „Размер на дохода на декларатора, на съпруг/а, лицето при фактическо съжителство на съпружески начала“, който доход също се декларира задължително, съгласно чл. 37, ал. 1, т. 7 и 8 от ЗПКОНПИ, независимо от наличностите по банковите сметки.
- Декларира ли се в част I, раздел I, т. 1б – чуждо недвижимо имущество, ползвано от задълженото лице жилище, ако жилището не е на институцията, в която лицето заема съответната длъжност.
Задължените лица по чл. 6, ал. 1 от ЗПКОНПИ следва да декларират и обстоятелствата по чл. 37, ал. 1, т. 9 от закона, а именно: чуждо недвижимо имущество и чужди моторни сухопътни, водни и въздухоплавателни превозни средства на стойност над 10 000 лв., които лицето или неговият съпруг, или лицето, с което то се намира във фактическо съжителство на съпружески начала, трайно ползва, независимо от основанията за това и от условията на ползване.
Ползването на чуждо недвижимо имущество – жилище, когато жилището не е на институцията, в която задълженото лице заема съответната длъжност, следва да се декларира в съответствие с разпоредбите на чл. 37, ал. 1, т. 9 от закона, ежегодно, докато лицето заема длъжността по обхвата на чл. 6, ал. 1 от ЗПКОНПИ.
- Налице ли е правно основание за органа по назначаването да предостави екземпляри от подадените от негови служители декларации по чл. 35, ал. 1 от ЗПКОНПИ в случаите, когато същите са изискани от съда или от органите на досъдебното производство?
Съгласно разпоредбата на чл. 159, ал. 1 от НПК всички учреждения са длъжни да запазят и предадат намиращите се у тях предмети, книжа, компютърни информационни данни и други данни, които могат да имат значение за делото.
В чл. 2, ал. 2, б. „г“ отРегламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/EО е посочено, че регламента не се прилага за обработването на лични данни от „компетентните органи за целите на предотвратяването, разследването или наказателното преследване на престъпления или изпълнението на наложените наказания, включително предпазването от и предотвратяването на заплахи за обществената сигурност“.
- По прилагането на Глава осма от ЗПКОНПИ: „Има ли право директор на детска градина, да назначи дъщеря си (със завършена магистратура – специалност учител) в повереното ѝ детско заведение?“
Конфликтът на интереси по ЗПКОНПИ, предполага винаги конкретно действие на лице, заемащо някоя от посочените в чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от ЗПКОНПИ висши публични длъжности и такова по § 2, ал.1 от ДР на ЗПКОНПИ, като, за да е осъществен съставът на конфликт на интереси, лицето, заемащо висша публична длъжност, респективно такова по § 2, ал.1 от ДР на ЗПКОНПИ, следва да е упражнило служебните си правомощия в частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. Съгласно разпоредбата на чл. 53 от ЗПКОНПИ, „частен интерес“ е всеки интерес, който би довел до облага от материален или нематериален характер за лицето, заемащо публична длъжност, респективно такова по § 2, ал.1 от ДР на ЗПКОНПИ, или за свързано лице по смисъла на § 1, т. 15 от ДР на ЗПКОНПИ, включително всяко поето задължение.
С оглед разпоредбата на чл. 58 изречение второ от ЗПКОНПИ лице, заемащи висша публична длъжност и такова по § 2, ал. 1 от ДР на ЗПКОНПИ няма право да сключва договори в частен интерес при изпълнение на правомощията и задълженията си по служба, като в конкретния случай сключването на договор със свързаното лице би могло да доведе до конфликт на интереси.
С оглед недопускането на конфликт на интереси, какъвто би възникнал при наличието на частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на служебните задължения, когато възникне подобна ситуация, лицето, заемащо висша публична длъжност, респективно лицето по § 2, ал.1 от ДР на ЗПКОНПИ, следва да си направи самоотвод от изпълнението на конкретното правомощие или задължение по служба, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗПКОНПИ.“
- В подаваната декларация за имущество и интереси при освобождаване от длъжност дали цялото притежавано имущество се декларира или само новопридобитото след подадената последна годишна декларация?
Във финална декларация се декларират данни към датата на освобождаване от длъжност, тоест на деклариране подлежи цялото притежавано имущество.
- Следва ли временно изпълняващ длъжността кмет на община да посочва съпругата си в част II „Интереси“ по чл. 35, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ, в таблица 22, раздел IX „Данни за свързани лица, към дейността на които лицето, заемащо висша публична длъжност има частен интерес“ от Декларация за имущество и интереси по чл. 35, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ?
Лица, които временно изпълняват длъжността кмет на община са задължени лица по чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ. В Декларацията за имущество и интереси част II „Интереси“ по чл. 35, ал. 1, т. 2 от ЗПКОНПИ, в таблица 22, раздел IX, лице, временно изпълняващо длъжността кмет на община следва да декларира името на съпруг/гата си, в случаите, когато той/тя е директор на детска градина, чийто работодател е общината.
- Следва ли да се прекрати трудовото правоотношение на съпруг на временно изпълняващ длъжността кмет на община, когато е директор на детска градина с работодател общината?
Лица, които временно изпълняват длъжността кмет на община са задължени лица по чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ. Конфликтът на интереси по ЗПКОНПИ, предполага винаги конкретно действие на лице, заемащо някоя от посочените в чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от ЗПКОНПИ висши публични длъжности и такова по § 2, ал. 1 от ДР на ЗПКОНПИ, като за да е осъществен съставът на конфликт на интереси, лицето, заемащо висша публична длъжност, респективно такова по § 2, ал. 1 от ДР на ЗПКОНПИ, следва да е упражнило служебните си правомощия в частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. Съгласно разпоредбата на чл. 53 от ЗПКОНПИ, „частен интерес“ е всеки интерес, който би довел до облага от материален или нематериален характер за лицето, заемащо публична длъжност, респективно такова по § 2, ал. 1 от ДР на ЗПКОНПИ, или за свързано лице по смисъла на § 1, т. 15 от ДР на ЗПКОНПИ, включително всяко поето задължение.
С оглед разпоредбата на чл. 58 изречение второ от ЗПКОНПИ лице, заемащо висша публична длъжност няма право да сключва договори в частен интерес при изпълнение на правомощията и задълженията си по служба.
С оглед недопускането на конфликт на интереси, когато се налага на лице, временно изпълняващо длъжността кмет на община, да извършва каквито и да било действия в частен интерес на свързано с него лице, същото следва на основание чл. 63, ал. 1 от ЗПКОНПИ да си направи самоотвод и да не изпълни конкретното правомощие или задължение по служба.“ - Има ли конфликт на интереси, когато общински съветник е вносител на предложение за освобождаване или намаляване на таксите за поставяне на общински рекламни информационни елементи и е гласувал ЗА, а сред наемателите са фирми на майката и брата на общинския съветник?
Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 32 от ЗПКОНПИ, общинските съветници са лица, заемащи висши публични длъжности.
Конфликтът на интереси по ЗПКОНПИ. предполага винаги конкретно действие на лице, заемащо някоя от посочените в чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от ЗПКОНПИ висши публични длъжности, като, за да е осъществен съставът на конфликта на интереси, лицето, заемащо висша публична длъжност, следва да е упражнило служебните си правомощия в частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. Съгласно разпоредбата на чл. 53 от ЗПКОНПИ, „частен интерес“ е всеки интерес, който би довел до облага от материален или нематериален характер за лицето, заемащо висша публична длъжност или за свързано с него лице по смисъла на § 1, т. 15 от Допълнителните разпоредби на ЗПКОНПИ, включително всяко поето задължение. Ако общински съветник, гласува решение, от което имат частен интерес свързани с него лица, това би могло да доведе до възникване на конфликт на интереси.
С оглед недопускането на конфликт на интереси, какъвто би възникнал при наличието на частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на служебните задължения, когато възникне подобна ситуация, лицето, заемащо висша публична длъжност следва да си направи самоотвод от изпълнението на конкретното правомощие или задължение по служба, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗПКОНПИ. - Директор на детска градина, на когото предстои пенсиониране, пита след прекратяването на трудовото му правоотношение трябва ли да подаде декларация за имущество и интереси.
Във връзка с постъпило запитване в Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ), относно прилагането на Глава пета от Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (ЗПКОНПИ), предоставяме следната информация:
КПКОНПИ има правомощия по закон да приема декларации за имущество и интереси само на лица, заемащи висши публични длъжности, попадащи в обхвата на чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от ЗПКОНПИ. Тъй като заеманата длъжност ‚директор на детска градина‘ не е от изрично посочените в чл. 6, ал. 1, т. 1-50 от ЗПКОНПИ, съгласно чл. 11 от Наредба за организацията и реда за извършване на проверка на декларациите и за установяване конфликт на интереси следва този въпрос да се отправи към комисията от служители, изрично овластена от органа по избора или назначаването, към която до момента лицето е подавало ежегодната си декларация.