РЕШЕНИЯ НА КПКОНПИ ОТ 3 ЮНИ 2020 Г.

РЕШЕНИЯ НА КПКОНПИ ОТ 3 ЮНИ 2020 Г.

На редовно заседание, проведено на 3 юни 2020 г., Комисията за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) прие решения по образувани производства за установяване на конфликт на интереси.

Конфликт на интереси е установен по отношение на Радостин Радев – кмет на Община Костенец за мандат 2015 - 2019 г., встъпил в длъжност на 9.11.2015 г. Сигналът за него е подаден от орган на съдебната власт.

Установено е, че по време на мандата си като кмет, Радев е представлявал и Сдружение с нестопанска цел – „Футболен клуб - Бенковски“. През 2015 г. е бил негов председател, а през 2019 г. – председател на Управителния съвет на Сдружението.Всяка година бюджетът на Община Костенец предвиждал и целеви средства по направление „Спорт“, за спонсориране на футболни клубове, но без те да са конкретно определени с решения на общинския съвет. Преценката за това, кои клубове да бъдат финансирани по този начин и с какви суми, била изцяло на кмета на Община Костенец.

За периода 20.04.2017 – 10.10.2019 г. само за футболния клуб, в чийто управителни органи е бил Радев, са издадени 41 платежни нареждания за изплащане на субсидии. Част от плащанията са наредени от заместник-кмет, но 9 превода, общо за 16 200 лв. лева, са подписани лично от Радостин Радев, като кмет и едновременно с това – председател на управителния съвет на спонсорирания от общинския бюджет „Футболен клуб – Бенковски“. За тези негови действия няма издадени заповеди, сключени договори или взети решения от Общинския съвет. Установено е, че през 2017, 2018 и 2019 г. най-големият бенефициент на общинските субсидии е бил футболният клуб, в чието управление е бил кметът Радев.

Глобата, наложена на Радостин Радев, е в размер на 10 000 лв. Отделно от нея, с решението на КПКОНПИ от Радев се отнемат и 16 200 лв. в полза на държавата - равностойността на материалната облага от установения конфликт на интереси.

Прието бе и решение по отношение на Александър Велев – бивш генерален директор на БНР. Установено е, че на 11.08.2016 г. той е предоставил на СЕМ за безвъзмездно ползване „Пежо 607“, собственост на националното радио. В сигнала до КПКОНПИ се твърди, че това е начин за осигуряване на подкрепа от страна на членовете на СЕМ. Съгласно закона, изтичането на тригодишен давностен срок от извършване на нарушението /11.08.2016 г./ е пречка за образуване на производство за конфликт на интереси. По тази причина, производството по отношение на Александър Велев бе прекратено – сигналът е постъпил в Комисията на 07.01.2020 г.

Като генерален директор на БНР, на 16.05.2017 г. Александър Велев е сключил договор с частна фирма по управление и съхранение на документите на БНР, вкл. и електронни услуги. Установено е, че договорът е действащ и понастоящем. По него са изплатени две суми – на 21.12.2017 и на 20.05.2019 г. Плащанията са извършени от лица, различни от генералния директор на БНР, а изпълнителят по договора не се представлява и управлява от свързани с него лица. Така, по тази част от сигнала не е установен конфликт на интереси за Александър Велев, поради липса на частен интерес.

Сигналът в тази си част е препратен на СЕМ и на Държавна агенция „Архиви“ за предприемане на действия по компетентност, тъй като според Закона за Националния архивен фонд, Държавна агенция „Архиви“ контролира опазването на документите в държавните институции.

Съгласно ЗПКОНПИ, конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. След образуване на производството, Комисията изисква и получава необходимата информация и  документи и се произнася с мотивирано писмено решение в срок до два месеца, който може да бъде удължен еднократно до 30 дни. Решението за Радостин Радев не е окончателно и подлежи на обжалване или протест по реда на АПК, като установяването на конфликт на интереси с влязло в сила такова решение е основание за освобождаване от длъжност, освен когато в Конституцията е предвидено друго.